مقاله ها

اهمیت اسباب بازی بر رشد کودکان

روانشناسی اسباب بازی ها برای (والدین و مربیان )چقدر اهمیت دارد؟

سباب بازی غذای روان و روح کودکان است. بخش مهم از زندگی کودکان را بازی با انواع اسباب‌بازی ها تشکیل می‌دهد.دقت در  انتخاب اسباب بازی ها وقتی با بهره‌گیری از علم روانشناسی اسباب بازی باشد، مؤثرتر خواهد بود. ممکن است به نظر برسد که اسباب بازی ها برای کودکان  شما به ویژه در سنین نوزادی و خردسالی تنها کارکرد سرگرمی دارد ، نباید از کارکردهای روانشناسی که هر اسباب بازی در( تربیت و یادگیری  فرزندتان دارد)، غافل باشید.

نکته مهم :قبل از خرید هرگونه اسباب بازی به اصرار کودک و یا رفتارهایی مانند گریه و فریاد …اطلاعاتی در مورد اسباب بازی انتخابی و مورد نظر کودکتان کسب کنید.

جایگاه اسباب بازی ها  در فرایند رشد روانی و گاهی تربیتی کودک چیست؟

بازی کردن کودک با یا بدون اسباب بازی، تقویت مهارت‌های جسمی و فکری کودک را توأم می‌سازد. کودک در بیشتر مواقع بازی از اسباب بازی ها کمک می گیرد. در کنار جنب و جوش و تحرکی که کودک در هنگام بازی دارد ( شاید بر این اساس بتوان گفت که بازی برای کودک تنها محرک جسم اوست)، اما ذهن او نیز تقویت می‌شود. کودک هنگام استفاده از اسباب بازی، فکر و بدن خود را به صورت هماهنگ به کار می‌گیرد و “اینجاست که روان‌شناسی اسباب‌بازی اهمیت پیدا می‌کند.

اولین قدم در مفید بودن یک اسباب بازی آن است که کودک بتواند با آن ارتباط برقرار کند. برای ایجاد این ارتباط باید به ویژگی‌هایی چون سن، جنسیت، توانایی و علایق کودک توجه داشت. البته این موارد در هر کودک متفاوت است و معمولا به صورت تجربی فهمیده می‌شود اما “روانشناسی اسباب بازی” نیز به ما کمک خواهد کرد.

هر اسباب بازی سن خاص خود را دارد بنابراین حتما باید به این نکته مهم توجه شود.

(دوران کودکی مهم‌ترین مرحله‌ی شکل‌گیری اعتمادبه‌نفس است.) به‌همین دلیل است که اسباب بازی از دید روانشناسی باید یاری‌کننده‌ی کودکان در افزایش توانمندی‌ها و مبارزه با احساس عدم توانایی  آن ها باشد. برای مثال (روروئک) وسیله‌ای است که کودک را در حرکت کردن بدون نیاز به یاری والدین کمک می‌کند. در مقابل آن  بسیاری از اسباب بازی‌هایی هم موجود هستند که بدون تناسب با توانایی کودک برای او انتخاب می‌شوند، بنا براین آسیب زننده خواهند بود و از نظر روانشناسی” اسباب بازی ها رد شده هستند.

در انتخاب اسباب بازی برای کودک جدا از هر ویژگی و کیفیتی که دارد، روی این موضوع تمرکز داشته باشید که کودک شما چطور می‌تواند با آن اسباب بازی کاری انجام دهد که برایش جالب باشد و احساس توانمندی و بالا رفتن اعتماد بنفس کند.

((روانشناسی اسباب بازی به شما می‌گوید در اکثر مواقع لازم نیست هزینه‌هایی گزاف برای اسباب بازی‌هایی گران قیمت پرداخت کنید تا رسیدگی به کودک خود را به نحو احسن انجام داده باشید، بلکه بهتر است زمانی کافی را صرف آگاهی از روحیات و توانایی‌های کودک خود و شناخت کارکردهای روانشناسی اسباب بازی کنید تا در پرورش ذهن و جسم …عزیزترین موجود زندگی‌تان مثمر ثمر باشید.))

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *